keskiviikko 6. marraskuuta 2013

Unesta

Nuorempana olin ihan hurja aamuvirkku!
Saatoin herätä viikonloppuisinkin jo seitsemän - kahdeksan aikaan ihan kevyesti ja ryhtyä leikkimään barbeilla. Yläasteellakin vielä pystyin heräämään ajoissa ilman ongelmia ja olinkin virkeimmilläni aina aamupäivisin.

Kuitenkin kasiluokalla mulla alkoi stressin takia kamalat univaikeudet. En yhteen aikaan nukkunut lähes ollenkaan. Iltaisin ei väsyttänyt ja yöllä heräili aina tasan samoihin aikoihin. Aamuisin sitten kyllä väsytti, ja koulussa ns. tylsillä tunneilla vielä enemmän. Mulla oli joku suodatin, matikan tunnit olin skarppina, mutta uskonnot nuokuin. Nykyään tämä suodatin suodattaa kaikki oppiaineet tylsiksi.

Mun unirytmi sitten ilmeisesti kääntyi lopullisesti päälaelleen nyt tänä syksynä töiden mukana. Teen yleensä viikonloppuisin juuri iltavuoroja ja nukkumaan pääsee yleensä joskus klo 03 yöllä. Tämä ei vain napsaa koulun kanssa hyvin, mutta en halua missään nimessä luopua töistäni. Onneksi kohta on joulu ja sitten lukuloma, jolloin saan nukkua pitkään.

Kahdeksan aamut on mulle ihan tuskaa. Pelkkää tuskaa. Jopa 9:40 aamut tuntuvat hirveiltä, eivätkä aamut käynnisty ilman kahvia. Joka aamu tekisi mieli vain vetäistä alla olevan kollaasin mukaiset kuteet niskaan ja kävellä vaikka vesisateessa arskat silmillä ja pipo päässä. Aamuisin ei koskaan jaksa laittautua niin aikaiseen! Astun silmäpussieni päälle joka aamu, vaikka olisin tyyliin nukkunut kurkut silmillä... Ihanteellinen heräämisaika, jolloi olen 100% virekä, on klo 10. Toisaalta, jo klo 8-9 olisi hyvä jo olla virkeänä.
Morning person? Not.
Iltaisin taas ei enää ole mitään ongelmaa nukahtamisessa. Itse asiassa voin nukahtaa ihan minne vain, ja milloin vain. Oppitunnit on klassinen esimerkki siitä, milloin vetelen sikeitä kuin pikkupossu, vaikka en tahtoisi. Mulla on joku nukahtamis reflexi, jolle en vaan voi mitään. Enkä pysty keskittymään kun yritän taistella sitä pakonomaista nukahtamista vastaan. Nukun myös busseissa, automatkoilla, junissa, kylässä ollessa, välitunneilla, venytellessä treeneissä... Ihan missä vaan! Ja se on tosi ärsyttävää, sillä en vaan voi mitään sille nukahtamiselle. Onneksi pari kaveria on oppinut tökkäämään mua kunnolla kun meinaan nukahtaa, silloin aivot jotenkin säpsähtää hereille. Ei mulla kuitenkaan mitään narkolepsiaa ole, en sammahda sekunnissa pystyyn, hetki siinä menee ja pystyn kuitenkin taistelemaan.

Kun nukun koulussa tai jossain muussa randompaikassa, osa minusta on silti hereillä, sillä saatan osata vastata opettajalle että "emmä nuku" vaikka olen ihan unessa. Tämä on tosi outoa ja rasittavaa, mutta tavallaan kanssa aika huvittavaa :D

Onko muilla samanlaisia "oireita"?

12 kommenttia:

  1. Hei mäkin olin pienempänä heti kuuden aikaan aamulla kattomassa lastenohjelmia tai leikkimässä hevosilla. Alakoulussakin mä saatoin herätä kuuden aikoihin tosi virkeänä, myös viikonloppuisin.... nyt ylä-asteella on tää unirytmi vähän muuttunu :D Oon ihan kauhean huono heräämään, vaikka nukunkin sen 8-9 tuntia. Saa torkuttaa ainakin seittemän kertaa ennenkun nousen sängystä, jonka jälkeen saatan vielä nukahtaa 'vahingossa' :--D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sielunsisko siellä siis! Mäkin nukun aina 8-9h yössä, mutta silti torkuttaa aamuisin!:D Torkkunappi pitäisi kieltää lailla...

      Poista
  2. Tuliko sulle kasiluokalla stressiä siitä, kun eräs nimeltä mainitsematon tyhjäpää yritti pilata sun parisuhteen? :<

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aijai siihenhän tarvis kolme ihmistä + yks tekopyhä kusipää

      Poista
    2. En tiiä mitä matikkaa sä käytät, koska mä saan 2 ihmistä + yks epätoivoinen kakka. Tai sit tiiät jotai mitä mä en :o

      Poista
    3. Ensimmäinen ano: tunnetko minut? Jättäisin mielellään tällaiset asiat pois blogistani, mutta vastaampas silti. Silloinen parisuhteeni ei ollut ehkä ihan ruusuilla tanssimista, oli nuori ja kokematon suhteista. Ei silti kukaan ulkopuolinen pilannut silloista parisuhdettani. Toinen ano on ilmeisesti arvannut aika hyvin, silloisissa kaverisuhteissani ei pyörinyt kovin hyvin ja asiassa oli monta pyörää. Enkä kyllä nimittäisi ketään sen aikaista kaveriani tyhjäpääksi! Jos PS tunnette minut, niin asiasta saa tulla juttelemaan ihan kasvotusten, tällaiset asiat ei kuulu blogiini muuten.

      Poista
    4. Tiijän aika paljon enemmän mitä sä, elit näköjään asiasta ihan ulkopuolella etkä tienny yhtään mitään. Taru on oikeessa jätä asiat blogin ulkopuolelle ja tuuppa vaikka juttelemaan face to face. Ainiin ku eihän sulla ikinä oo tuollaisiin pokkaa.:)

      Poista
    5. Puhuimme näköjään eri henkilöistä, koska en viitannut kehenkään sen aikaiseen kaveriisi... Ja kysymys oli, että siitäkö tuli stressiä, (johon et itseasiassa vastannut...) koska mun kävi Tarua silloin ihan kamalasti sääliksi ja käy vieläkin, niin kysymys oli ihan ystävällisessä mielessä esitetty. Voit laittaa kommentoinnin niin, että sinä hyväksyt ne ensin, jos et halua, että blogissasi keskustellaan tietyistä asioista. Toista anoa kehotan ottamaan positiivisemman asenteen niinkuin Tarulla=)

      Poista
  3. et oo ainut uninen, täällä myös! ikinä mikään uni ei oo tarpeeks, vaikka heräis klo 11 ni silti vielä väsyttäis :-D ja joo, kasin aamut on yhtä helvettiä! tsemppiä sulle aamuihin, kai tää vaihe menee ohi ♥

    http://o-something.blogspot.fi/
    kurkkaa :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hihi tervetuloa kerhoon!:) Onneksi ensi jakso on helpompi ja kohta lukuloma! Tartteis kirkasvalokuulokkeet näihi aamuihin :S mä kurkkailen blogisi ;)

      Poista
  4. Nuo sinun nukahtamiskohtaukset on niin nähty!;) Oot ihan hupsu aina kun nukahat mitä ihmeellisimpiin paikkoihin:D♥ Voi ihana tuo paita tuossa kollaasissa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh ne näyttää varmasti huvittavilta:D onneks oot ihana ymmärtäväinen ystävä :)<3 ja eikös olekin, olis niinnosuva tuo paita että...!

      Poista