torstai 7. toukokuuta 2015

Oman ajan merkitys minulle

Kuten jo aikaisemmissa postauksissa olen maininnut, minulla on todella nopeatempoinen elämäntyyli. Käyn arkisin koulussa, iltaisin treeneissä/salilla taikka näen ystäviäni milloin missäkin, viikonloppuisin ja joskus arki-iltaisin käyn myös töissä ja tässä välissä pitäisi vielä ehtiä tehdä kotihommat, läksyt ja blogihommat. Joskus ystäväni ihmettelevät, enkö pysähdy koskaan tai jääkö minulle omaa aikaa lainkaan.

jouIMG_0773

Minulle omaksi ajaksi riittää muutama tunti päivällä, josta osa aika menee yleensä nukkumiseen ja loppuaika kotihommiin ja bloggaamiseen. Jos illalla on menoa ja minulla on esimerkiksi koulun jälkeen pari tuntia aikaa olla kotona, laitan asianpesukoneen ja pyykinpesukoneen pyörimään ja otan puolentunnin torkut. Näin pidän huolen, että illalla jaksan esimerkiksi treeneissä tai kahvitreffeillä kavereiden kanssa. Torkkujen jälkeen avaan koneen, muokkaan kuvia ja pistän postaukset ainakin alulle.

Tänäänkin tulin vähän ennen kolmea kotiin, otin torkut, laitoin koneet pyörimään ja ryhdyin kirjoittamaan tätä postausta. Torstait ovat ihania päiviä, iltaisin ei yleensä ole mitään pakollista menoa! Kyllähän aina keksin sitten menoa koko illaksi, kuten tänäänkin Viivin ja Katan käytiin kuvailemassa ja juomassa Coffarissa teet. Sitä ennen pistin ruuan uuniin, jotta viikonlopuksi riittää työevästä♥

jouIMG_0794

Tykkään myös päivistä, jolloin ehdin olla montakin tuntia yksin. Tosin, kun olen yksin pidempään kuin pari tuntia, minulta meinaa loppua tekeminen kesken, johtuen usein siitä että meinaan laiskistua yksin ollessani. Yleensä vietän omaa aikaa erilaisia sarjoja katsellen, kuvaillen ja postaillen. Rakastan myös ruuanlaittoa ja leipomista, jota teen myös silloin kun minulla on omaa aikaa. Siivotakin aina yritän, mutta siihen kyllästyn nopeiten. Tykkään myös käydä yksin kahvilla, mutta vain silloin tällöin. Leffaan en ole vielä oppinut menemään yksin, mutta ehkä loman koittaessa

Huomennakin omaa yksinäistä aikaa ei kovin paljoa ehdi kertyä: aamulla kymmeneltä salille, kahdeltatoista ripsihuoltoon, sen jälkeen kouluhommia Sannan kanssa ja illalla vielä töihin kahdeksaksi tunniksi. Täysin vapaita päiviä mulla ei tällä viikolla ole lainkaan, mutta en koe asiaa edes stressaavaksi.

jouIMG_0797

Jännä, vaikka asuu yksin, ei tätä kuuluisaa omaa aikaa jää melkein lainkaan. Mitä loppujen lopuksi edes on oma aika? Onko se juurikin yksin kotona napottamista ja hiljaa istumista?

En koe tarvitsevani yksinäistä aikaa joka päivä ja paljon. Se että pääsen kotiin ja saan postata rauhassa, riittää minulle. Joskus on tottakai hankittava rauhaa myös kouluhommien teolle. Minulle omaa aikaa on myös ystävien kanssa hengailu, siinä mieli irtoaa arjesta ja rentoutuu. Pidän juhlimisesta ja treenaamisesta, mutta kumpaakaan en jaksa tehdä yksin - niihinkin tarvitsee kaverin. Olen liian sosiaalinen olemaan pitkiä aikoja itsekseni. Tarvitsen ihmisiä ja hälinää ympärilleni, ehkä juuri siksi täytän kalenterini menoilla ja tykkään käydä töissä.

asu060515
Leather Jacket - Vero Moda / Top - BikBok / Pants - Freddy Wr. Up / Boots - Migant / Watch - O.n.e.

Tiivistettynä hieman sekava selitys: pidän kyllä omasta ajasta, mutta pienissä määrin. Ahdistun helposti yksin, mutta taas joskus yksinäisyys on loistavaa. Pitäisi oppia enemmän ottamaan rennosti ja irtautumaan rutiineista, jolloin lomastakin nauttiminen onnistuisi helpommin. Olen niin tottunut pieneen stressinpoikaseen koko ajan, että olo on ihan höpö ilman minkäänlaista stressiä ja rutiineja. Kuulostaa varmaan ihan höpsöltä - miten voi rentoutuminen olla vaikeaa ja ahdistavaakin?


Onko joukossa muita gepardilifestyle ihmisiä? Entä onko teillä vinkkejä, miten omasta ajasta voisi oppia nauttimaan enemmän?

~Taru

8 kommenttia:

  1. Wau, sä oot menevä ihminen :D Itselläni vähän riippuu ... Mä tykkään joskus olla pitkiäkin aikoja yksin koska saa tehdä mitä haluaa ja millon haluaa eikä tarvii olla aina tekemässä mitä äiti keskee ;D Olin viime kesänä ekan kerran viikon yksin kotona ja se oli ihan huippua ! Toisaalta välillä kyllästyn ennenmminkin olemaan kotona ja haluan jonnekkin muualle. Tykkään esim. Matkustelusta ja en ole kova koti-ikävöijä ;) Välillä tuntuu vaan että haluu olla joudenkin muidenkin kanssa vapaa ajalla kuin oman perheen :D Mutta se vähän kyllä riippu mielialasta ;) En myös oikeastaan tykkää stressistä ja maailman ihaninta on jos olisi lyhet koulupäivät ja ei läksyjä ... Ne vei liikaa mun vapaa ajasta. Mutta toisaalta on kiva välillä vain mennä ja olla ihmisten kansaa kun olen myös aika sosiaalinen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itsekin tykkään kyllä tosi paljon tästä että asuu yksin! Porukoilla oli kyllä mukavaa, mutta itsekseen kun saa olla niin se pieni oma aika tuntuu paljon paremmalta :) Olen samanlainen matkustelija, en koe koti-ikävää oikeastaan. Saa nähdä, jos vaihtoon lähtee, että millainen koti-ikävä sitten pamahtaa... Tuolllaiset lyhyet koulupäivät ja ei läksyjä olisi kyllä unelma♥

      Poista
  2. Oma aika on kyllä kummallinen käsite :D Mä en todellakaan tykkää olla pitkiä aikoja yksin kotona. Toisaalta mulle on helppoa olla ns yksin jos kotona on joku muukin - se on jotenkin rauhoittava tieto ja sit osaa keskittyä niihin omiin juttuihin. Ja kaupungilla on kiva kierrellä yksin :D Mä oon aika kotikissa, varsinkin nyt kun opiskelee JA tekee töitä niin viikolla ei sit oikein tule lähdettyä minnekkään, vaikka syytä kyllä olisi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on! Voin yhtyä tuohon helppoa olla ns yksin jos kotona on joku muukin, silloin se on paljon helpompaa - jos vain olisi suurempi asunto :D Tässä mun kämpässä jos on joku toinen, ei kyllä pysty keskittymään mihinkään.. :/ Kaupungilla kiertely itsekseen on kyllä huippua♥

      Poista
  3. hyvä ja kiinnostava postaus :) tällä hetkellä tuntuu että itselläni on vähän liikaakin sitä omaa aikaa, nyt kun en ole vielä pääsääntöisesti töissä ja Antti taas tekee melko pitkää päivää.. yritän kuitenkin aina keksiä jotain ettei päivät olisi ihan sitä neljän seinän sisällä kököttämistä. Käyn kaupungilla, nään kavereita, pesen pyykkiä, urheilen.. juuri noita samoja asioita mitä siekin tuossa luettelit :) toisinaan vaan tahtoo epätoivo iskeä kun ei keksi enää mitään tekemistä ja tylsistyn todella helposti! :D onneksi työt alkavat kohta miullakin niin saa päiviin vähän enemmän sitä arkirutiinia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Työt ja koulu antaa päiviin mukavasti rutiinia ja tekemistä, ilman niitä on välillä keksittävä tyhjästäkin tekemistä. Joka päivä ei kuitenkaan jaksa siivota ja ainakin mulla moni kaveri on myös kesäkuussa töissä joten kääks mitähän keksin :D

      Poista
  4. Mä tykkään kyllä mennä ja keksiä aina pientä tekemistä, mutta nautin kyllä mielettömästi siitä omasta ajastakin. Viihtyisin varmasti pitempiäkin aikoja vain itekseni :D harvoin tulee kyllä sellaista tunnetta että on tekemisen puute, mä oon ehkä sellainen menevän ja menemättömän välimuoto :D mutta hei kiva postaus!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Menevän ja menemättömän välimuoto olisi varmaan parempi vaihtoehto olla :D Kiitos!

      Poista