lauantai 19. maaliskuuta 2016

Liikunta ja minä

Olen pienestä pitäen ollut liikkuva persoona. Lapsena harrastin kaikenmaailman tansseja, voimistelua ja cheerleadingiäkin tuli kokeiltua. Kahdeksannella luokalla löysin sirkuksen ja vieläkin olen sillä tiellä. Harrastin myös pitkään partiota, jossa tuli liikuttua myös ulkona. Yläasteella olin oikeasti hyvä suunnistamaan, nykyään varmaan eksyisin metsään heti sadan metrin jälkeen. Partiossa leireily oli parasta ja välillä vieläkin tekisi mieli palata sen pariin.

Sirkus on antanut minulle harrastuksena paljon. Olen saanut uusia ystäviä vuosien varrella ja päässyt pari kertaa esiintymäänkin, mikä oli todella siistiä. Olen huomannut yhden ongelman, mikä vaivaa nykyisin enemmän kuin teini-ikäisenä. Itsesuojeluvaisto. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä hurjemmalta tuntuu opetella jotain uutta akrobatiaan tai ilma-akrobatiaan liittyvää. Pariakrobatiassa tätä vaistoa ei ole, koska siinä saan jakaa luottamusta myös toiseen. Luotan, että parini ottaa minut kiinni.

Välillä on tullut takapakkia ja uskon menettämistä siihen, että vieläkin voisi oppia uutta. Tämä johtunee varmaan juuri tuosta itsesuojeluvaistosta ja siihen, että ihminen on altis vertaamaan omia suorituksiaan muiden suorituksiin. On ihan huutava vääryys verrata omaa notkeustasoa kymmenen vuotiaiden notkeuteen. Tai taitotasoa, vanhempana näiden oppiminen on huomattavasti vaikeampaa. Ei mahdotonta, mutta vaikeampaa ja oppiminen/liikkuvuuden lisääntyminen vaatii paljon enemmän työtä. Typerät aivot huutavat sen olevan epäreilua ja että nyt luovutetaan kropan kanssa kun ei kuitenkaan opita. Noina hetkinä on joskus tullut väännettyä itkua ja kiristelty hampaita, mutta viimeistään seuraavana päivänä on tajunnut miten hölmösti on tullut ajateltua. Jos ei luota itseensä, ei varmasti onnistu.

En ole koskaan harrastanut mitään kilpailumielessä, mutta silti olen nauttinut treenaamisesta ja tuloksien saavuttamisesta. Salitreenaamisen löysin joskus lukion loppupuolella, mutta ensimmäisen vuoden keskityin ravaamaan ryhmäliikuntatunneilla. En osannut käyttää kuntosalilla laitteita, enkä sitten uskaltanut koskaan kysyä apua. AMK:n ensimmäisen vuoden puolessa välissä ystäväni Sanna loppujen lopuksi aivopesi minut. Nykyään treenaan mieluummin salin puolella ja ryhmäliikunnat ovat jääneet kokonaan pois. Joogassa tekisi mieli joku päivä käydä, mutta en ole sinnekään saanut siirrettyä omaa takapuolta puoleen vuoteen. Olen huomannut vasta nyt tuloksia salitreenaamisen jäljiltä. Pieniä, mutta kuitenkin omalle mielelle suuria muutoksia.

jouDSC_6673 jouDSC_6696 jouDSC_6697

College pants - DoYouEven / Sneakers - Nike / Pink Jacket - Soc / Padded Vest - Only / Shaker - SmartShake

jouDSC_6706 jouDSC_6686
Kuvat: Viivi

Treenaan itse siis lähinnä hyvän olon takia. Tulokset ovat toki plussaa, mutta tärkeintä minulle on, että nautin siitä mitä teen. Liikunta tekee kyllä aina hyvän olon, mutta joitakin treenejä on huomattavasti vaikeampi aloittaa kuin toisia. En voisi kuvitella treenaavani jatkuvasti mitään sellaista, josta en aidosti pitäisi. En esimerkiksi lenkkeile kovin usein, koska se ei lukeudu minulle mieluisiin liikuntamuotoihin. Koiran kanssa lenkkeily on paljon hauskempaa kuin yksin! Pitää varmaan käydä ryöstämässä Rolle porukoilta ja lähteä lenkille joku päivä, koska siitä tulee aina todella energinen olo. Etenkin nyt, kun nämä kelitkin näyttävät upean keväisiltä ♥


Miten te treenaatte ja miksi? 
Tuloksien vai hyvän olon takia?

10 kommenttia:

  1. Voi niitä aikoja kun ravattiin yhdessä vaikka missä maailman harjoituksissa! Oli tanssia, partiota, sirkusta...huhhuhu :D Mutta nykyään sali on kyllä vienyt mut ihan mennessään ja ryhmäliikunnat siellä kiinnostaa edelleen paljon! :)) Tottakai on kiva treenata tulosten takia, mutta ehkä sitä ihan oman hyvän olon takia kuitenkin treenailee :) ♥ Ja nää kuvat on muuten ihan huiput, niin pirtsakoita! ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sun pitäis tulla uudestaan sirkukseen ;) Joku päivä mennään kyllä puhdistaa mielet joogaan yhdessä!

      Poista
  2. Alkuun treenasin ulkonäöllisistä syistä. Sen jälkeen oli siistiä nähdä oma kehitys ja nyt treenaan näiden lisäksi myös mielenhyvinvoinnin sekä fyysisen hyvinvoinnin vuoksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä että osaat nauttia liikunnasta myös hyvinvoinnin kannalta ♥

      Poista
  3. Ihanan fresh postaus! Itse treenaan salilla ( aina kun jaksan :D ) ja käyn lenkillä :p

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahah hyvä lisäys :D Pitää treenaa silloin kun jaksaa ja on intoa ♥

      Poista
  4. Ihana tuo hyppykuva! ♥ Mä en treenaa, mä liikun :D Kävelen, työmatkat menee pyörällä, hissin sijasta otan rappuset... :) Tanssia harrastin muutaman vuoden ja se oli ihan kivaa, mutta jäi sitten pois kun en tykännyt siitä että se oli aina se tietty aika jolloin tunti oli :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ♥ Toi on hyvä valinta myös, arkiliikunta on hyvästä :) Toi hissin sijasta rappuset pitäis itsekin opetella...

      Poista
  5. Ihania kuvia, olet niin söpö! :)
    Treenaan sekä tuloksien ja hyvän fiiliksen takia. Menee kyllä vähän käsi kädessä :D

    ❀ Cinderella Days ❀

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos ♥♥ Kun noi asiat on tasapainossa, niin silloin varmasti nauttii enemmänkin tavoitteiden saavuttamisesta!

      Poista